انواع کنتاکتور کدام است و کنتاکتورها چگونه کار می‌کنند؟

انواع کنتاکتور کدام است و کنتاکتورها چگونه کار می‌کنند؟

انواع کنتاکتور کدام است و کنتاکتورها چگونه کار می‌کنند؟
درست است که تکنولوژی پیشرفت کرده است اما هنوز هم ابزارهای اصلی که برای کنترل مدارهای الکتریکی به کار می روند، به همان صورت سابق باقی مانده اند. از میان این ابزارها می توان به کنتاکتورها اشاره کرد که انواع گوناگونی دارند ولی همچنان مثل گذشته به کار می روند. در این نوشته به بررسی انواع این دستگاه ها می پردازیم و می بینیم که این که ابزارها چگونه کار می کنند.

کنتاکتور چیست؟

در واقع کنتاکتور نوعی سوئیچ الکترومکانیکی است که وظیفه اصلی آن برقرارکردن ارتباط بین منبع تغذیه و بار و یا قطع‌کردن این ارتباط است. معمولا این تجهیز الکتریکی برای دستگاه هایی به کار می رود که ظرفیت بالایی برای تحمل جریان الکتریکی دارند. ساختار آن کاملا به هم پیوسته و منسجم است و نصب کردن آن کار راحتی است.

در حقیقت می توان گفت که کنتاکتور دستگاهی است که شامل چند کنتاکت در کنار یکدیگر است. این کنتاکت ها از نوع باز هستند و باعث می شوند که بار در زمان برق دار شدن بوبین کنتاکتور، توان مناسب برای عملکرد را داشته باشد. این کنتاکت ها قابلیت آن را دارند که به سرعت باز و بسته شوند و دقیقا به همین خاطر است که امکان آن را دارند که برای بارهای بزرگ تر از آنها استفاده شود. دقت داشته باشید که کنتاکتورها را معمولا همراه با موتورهای الکتریکی به کار می گیرند. در واقع هنگام خرید کنتاکتور جریان بالا باید بدانید که این دستگاه ظرفیت بسیار بالایی دارد، به نحوی که می توان از آن در جریان های بالای الکتریکی استفاده کرد.

 

نحوه عملکرد کنتاکتور چگونه است؟

برای اینکه بتوانیم به خوبی نحوه عملکرد این دستگاه را درک کنیم، باید قسمت های مختلف این دستگاه را بشناسیم. هر کنتاکتور آمپر بالا شامل سه قسمت اساسی است؛ بوبین، کنتاکت ها و محفظه عایقی.
بوبین در واقع یکی از ساده ترین قسمت های تجهیزات الکتریکی است که از دو عنصر جداگانه تشکیل شده است؛ یعنی یک هسته و یک هادی. هادی از سیم مسی ساخته می شود و به صورت مارپیچ کاملا منظمی دور تا دور هسته پیچیده می شود. اگر هادی فقط یک دور به دور هسته پیچیده شده باشد، نام آن را یک دور می گذارند ولی در حالتی که هادی چند بار به دور هسته پیچانده شود، آن را سیم پیچ می خوانند.
کنتاکت ها نقش بسیار مهمی برای انتقال جریان الکتریکی دارند. هر دستگاه دارای دو نوع کنتاکت است؛ یکی کنتاکت اصلی و دیگری کنتاکت کمکی. کنتاکت اصلی که کنتاکت قدرت هم نامیده می شود برای حمل ولتاژ بالا به کار گرفته می شود. کنتاکت اصلی معمولا به نحوی طراحی می شود که فقط در صورتی تماس برقرار کند که سیم پیچ مغناطیسی فعال شده باشد. اما کنتاکت های کمکی را برای کنترل و زنگ خطر به کار می برند و معمولا با ولتاژهای پایین کار می کنند.
با وجود قسمت هایی که گفتیم، این دستگاه می تواند کار خود را انجام دهد. به این ترتیب که جریانی که از کنتاکتور عبور می کند، باعث تحریک الکترومغناطیس می شود و همین امر باعث می شود که یک میدان مغناطیسی تولید شود. این میدان مغناطیسی هم به نوبه خود هسته کنتاکتور را به حرکت وا می دارد.

این دستگاه ها بسته به نوع عملکرد خود و کاربردی که دارند، به سه دسته متفاوت تقسیم می شوند؛ سوئیچ تیغه چاقویی، دستی و مغناطیسی. در ادامه به معرفی کوتاه هر کدام از این مدل ها می پردازیم.

کنتاکتور سوئیچ تیغه چاقو
دستگاه هایی که به نام سوئیچ تیغه چاقویی شناخته می شوند، انواعی هستند که از اواخر 1800 پا به میدان گذاشتند. حتی می توان گفت اولین نوع از این ابزار مهم بودند که اختراع و استفاده شدند و کاربرد اصلی آنها کنترل کردن موتورهای الکتریکی بود. این دستگاه از نوعی نوار فلزی شکل گرفته بود که موقع کار درون اتصال قرار می گرفتند و به وسیله اهرم بالا و پایین می شدند. این فناوری البته اشکالات خود را داشت، از جمله اینکه بسیار بزرگ بود، اتصالات ساییده شده و از بین می رفتند، کار کردن با سوئیچ های حامل خطرناک بود و مشکلاتی از این دست. خیلی زود دیگر این نوع از دستگاه ها کارکرد خود را از دست دادند و چون هم خطرناک بودند و هم عمر اتصالاتشان کوتاه بود، کنار گذاشته شدند.

کنتاکتورهای دستی
این دسته کمی بعد از نوع سوئیچ دسته چاقویی تولید و جایگزین آنها شد. کنتاکتورهای دستی ایمنی بیشتری داشتند و دارای مشخصاتی بودند که به نوع تیغه چاقویی ارجحیت داشتند. از جمله اینکه دستگاه دارای محفظه ای بود، سایز دستگاه کوچک تر شده بود که باعث می شد راحت تر بتوان آن را به کار برد، و در نهایت اینکه می توان به جای اتصال قطع کننده تکی از اتصال قطع کننده دوگانه استفاده کرد.
طراحی این دستگاه به شکلی است که اتصال ها می توانند به صورت همزمان مدار را از دو نقطه باز کنند و در نتیجه در فضاهایی که کوچک تر و بسته تر هستند هم می توان با جریان های بالاتر کار کرد. در چنین دستگاهی مدار قدرت به راحتی فعال شده و جریان الکتریکی را به سمت بار حمل می کند. این نوع دستگاه ها ایمنی نسبتا زیادی دارند و بازدهی آنها هم تا حدودی خوب است. بنابراین هنوز هم از آنها استفاده می شود.

انواع کنتاکتور
کمپانی ghisalba ایتالیا تولیدکننده انواع کنتاکتورهای تک فاز و سه فاز و کنتاکتورهای جریان بالا است.

انواع کنتاکتور مغناطیسی
انواع مغناطیسی این دستگاه ها، پیشرفته ترین و البته متداول ترین نوع از این دستگاه ها هستند که در حال حاضر در بازار وجود دارند. عملکرد این نوع دستگاه به صورت الکترومکانیکی است و در نتیجه هیچ نیازی نیست که از نیروی انسانی برای راه اندازی یا استفاده از آنها استفاده کرد. همین امر باعث می شود که ایمنی این نوع دستگاه ها به شدت نسبت به دو نوع قبلی بیشتر باشد. همچنین چون می توان آنها را از راه دور و به وسیله کنترل به راه انداخته و کنترل کرد، نه تنها ایمنی دستگاه افزایش پیدا می کند، بلکه بازدهی آن نیز بیشتر می شود، و البته دلیل آن نیز بسیار ساده است؛ نیازی نیست دستگاه را به صورت دستی راه اندازی کرد.

همه این مزایا به کنار، اینکه برای باز و بسته شدن مدار توسط دستگاه مغناطیسی به میزان نه چندان زیادی از جریان نیاز است، اهمیت این دستگاه را افزایش می دهد، چون در این حالت بازدهی انرژی هم در این نوع دستگاه بالا می باشد.
کمپانی ghisalba ایتالیا از تولیدکنندگان مطرح جهانی انواع کنتاکتورهاست. شرکت اسپیداد از سال 1354 تامین‌کننده محصولات ghisalba اعم از کنتاکتورها و اینورترها و… در ایران است. در صورت تمایل برای خرید کنتاکتور ghisalba ایتالیا با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما مشاوره لازم را برای خرید و قیمت انواع کنتاکتور قدرت به شما ارائه کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.